Culturele avonden 2015-2016

Cultureel Programma Meppel 2015-2016

 

De geschiedenis van het Parfum door Madame Françoise Gall

maandag 7 december 2015

parfumflesjeAl in de oudheid (3000 voor Christus) gebruikten de Egyptenaren parfum als reukoffer om hun goden gunstig te stemmen. Later namen de Grieken dit gebruik over en werden er doden gebalsemd met parfum. Françoise Gall zal op de eerstvolgende culturele avond van de Alliance Française Meppel uitgebreid vertellen over deze bijzondere geurstoffen. Vanuit de religie zijn we bekend met wierook en mirre. Medicinaal en hygiënisch werd er ook veel gebruik gemaakt van parfum. Tegenwoordig staat de cosmetische kant van parfum centraal, maar dat is in verhouding tot de historie van het parfum nog niet zo erg lang.

Françoise Gall is een taalwetenschapper en docente Frans, die al weer 25 jaar in Nederland woont en daardoor heel goed van binnen uit kan belichten hoe bijvoorbeeld het in Frankrijk en in Nederland het fenomeen parfum wordt ervaren.

Parfumerie Douglas zorgt in deze feestmaand voor een prettige verrassing. Zoals men sinds Proust weet: een lekkere geur laat een zeer lange herinnering achter.

Conférence in het Frans, zaal 7 Schouwburg Ogterop, aanvang 20.00 uur

Voorafgaand algemene ledenvergadering aanvang 19.00 uur

 

Denis de France door Denis Mandon
woensdag 13 januari 2016

Denis Mandon is een oude bekende in Meppel. Zijn formule is ijzersterk: hij bespreekt een film, de argot woorden en grappige uitdrukkingen. Alles wordt doorgenomen en uitgelegd. Na de pauze volgt de vertoning van de film Frans gesproken maar ook met een Franse ondertiteling. Welke film vertoond gaat worden blijft altijd een verrassing.

Conférence in het Frans, zaal 7 Schouwburg Ogterop, aanvang 20.00 uur

 

Le Louvre au XXI siècle: images de la période glaciaire door Toon Dohmen
maandag 8 februari 2016

Toon Dohmen is communicatiewetenschapper, journalist en vertaler van tientallen geschiedenisboeken, essays en stripboeken. Ook van het getekende boek Période glaciaire van Nicolas de Crécy over het Louvre. Dohmen vertelt hierover met pakkende beelden, ter illustratie. Zie voor een online voorproefje: http://echtmedia.net/ijstijd/
Conférence in het Frans, zaal 7 Schouwburg Ogterop, aanvang 20.00 uur

Invitations au voyages au monde des nouvelles littéraires contemporaines
door Lisette Steentjes en Tracy
van Poppel
maandag 7 maart 2016

Eric-Emmanuel Schmitt, Philippe Claudel, Anna Gavalda; Lisette (verhalenvertelster, counseler en trainer) en Tracy (docente Frans en auteur van lesmateriaal) brengen deze schrijvers tot leven, deels in het Nederlands, deels met originele Franse fragmenten.  “Verrassend origineel” en “in mooi Frans” zijn de reacties van publiek.

zaal 7 Schouwburg Ogterop, aanvang 20.00 uur

Na afloop drinken we het traditionele glaasje wijn.

 

“Frans getinte” voorstellingen in Schouwburg Ogterop Meppel:

Don Giovanni, anno 1815 van BarokOpera Amsterdam

zaterdag 28 november 2015.

Mozart en Da Ponte schreven de operaklassieker ‘Don Giovanni’ in 1787, twee jaar voor de Franse Revolutie. De opera is ‘revolutionair’, de held een libertijn. In “Don Giovanni, anno 1815”, wordt u meegenomen naar de Nederlandse première, precies 200 jaar geleden. Vier zangers brengen de bekende opera ten gehore op compleet vernieuwde wijze, in het Frans, en in twee versies tegelijk. Dit alles wordt verweven met de historische context, een vorm waar Barok Opera Amsterdam patent op lijkt te hebben.

 

 

Recensie: L’Opéra Comique Français de Paris à La Haye door Madame Fréderique Chauvet
maandag 5 oktober 2015

Barokopera Amsterdam

Barokopera Amsterdam

Franse theaterinvloed van ruim twee eeuwen in Den Haag

Er zijn nog steeds heel veel “souvenirs” uit de Franse tijd in ons land. Dat konden de toehoorders van de eerste culturele avond van de Alliance Française Meppel van het nieuwe seizoen goed merken. Deze Franse periode van ruw weg 1795 tot 1813 heeft ook veel artistieke sporen nagelaten. Een bevlogen Frédérique Chauvet had zich in dit tijdperk, en ook nog ver daarvoor, intensief verdiept. Als dirigente, fluitiste en artistiek leidster van Barok Opera Amsterdam, is ze hierin speciaal geïnteresseerd, een tijd die zoveel mooie Franse Opéras Comique heeft opgeleverd. De gezelschappen (les troupes) begonnen aanvankelijk zonder theater op de jaarmarkten, onder andere op de fameuze Foire St Germain. Later ontstond behoefte aan een echt theater, waarbij vooral het echtpaar Favart een belangrijke rol speelde, letterlijk en figuurlijk samen met de artiesten. Nog steeds is de mooie Salle Favart uit 1783 te bewonderen, niet ver van de latere Opéra Garnier. Nederland en met name Den Haag kreeg na de première de meeste opera’s of toneelstukken te bewonderen in een stadspaleisje dat nu de Koninklijke Haagse Schouwburg is. Madame Chauvet toonde lange lijsten met opvoeringen, vooral in Den Haag, later ook in Leiden en Amsterdam. In Amsterdam ontstond een tweede Théâtre Français, nu nog steeds bekend als de Kleine Komedie aan de Amstel. Flexibel en enthousiast pakte Mme Chauvet haar twee mooie oude fluiten om ook de muzikale achtergrond te schetsen. Met het spelen van “Plaisir d’amour” uit 1784 wist ze het publiek spontaan aan het meezingen te krijgen. Na de pauze kwam haar nieuwe project “Don Giovanni 1815” uitgebreid ter sprake. Precies tweehonderd jaar na deze Franse versie wordt de opera opnieuw gebracht. In schouwburg Ogterop kunnen we gelukkig op 28 november gaan meemaken hoe ze deze Don Juan versie voor het voetlicht brengt.

 

Recensie: Suzanne en Edouard Manet door Thera Coppens
woensdag 4 november 2015

Suzanne ManetGrote belangstelling voor lezing over Suzanne Manet

Een vrouw geboren in Delft (1829) en opgegroeid tijdens de 19e eeuw was afhankelijk en veel minder zelfbewust dan de gemiddelde Nederlandse vrouw uit deze tijd. Suzanne Leenhof, de latere Madame Edouard Manet was een sterke vrouw met een zacht karakter, ze hield zich in de vele moeilijke momenten van haar leven, onder meer dankzij de muziek, via haar pianospel staande. Ook was die muziek weer een rustpunt in het leven van haar man Edouard Manet. Dit alles komt heel duidelijk naar voren in het laatste boek van Thera Coppens over het leven van deze beide “kunstenaars” tijdens de roerige tijden in Parijs rond 1860. De schrijfster Thera Coppens hield voor een overvolle zaal een goed onderbouwde en goed doorwrochte conférence georganiseerd door de Alliance Française Meppel.

Hoe kom je aan al die gegevens van vroeger? Dit boek (waarvan inmiddels de 3e druk binnen een jaar is verschenen) bevat meer dan 500 noten en verantwoordingen. Overal waar Thera Coppens maar informatie of aanvulling van haar bevindingen vermoedde, ging ze er op af. Ten tijde van het afronden van het allerlaatste hoofdstuk, kon ze nog fotokopieën (van brieven van een nichtje Julie Manet) krijgen van een bibliothecaresse in ruil voor een groot stuk Hollandse kaas. Toch lezen de 530 bladzijden als een trein. Als je zo gedreven bent en tevens zulke fraaie beelden van zowel schilderijen als tijdgenoten (Zola, Degas, Beaudelaire) kan laten zien, dan hangt het publiek aan je lippen. In de pauze en na afloop vlogen de boeken over “Suzanne” (door boekhandel Riemer Barth geleverd) heel snel weg. Een teken van een uiterst geslaagde avond voor een zeer geïnteresseerd publiek.