Culturele avonden 2013-2014

7 oktober 2013             Film les saveurs du Palais

Veel trek in de Haute Cuisine

les saveursDe eerste culturele avond van dit seizoen van de Alliance Française Meppel was een heel groot succes. Gestart werd met een nieuwe formule om zowel actief als passief te genieten van de Franse keuken. De avond werd begonnen in restaurant  Het Schellinkje, waar een voortreffelijke salade Niçoise en een Confit de Canard met heerlijke groenten werden geserveerd. Vervolgens bleek voor de film het aantal bezoekers zich te verdubbelen, zodat we maar net in het zaaltje pasten. Het ware verhaal over het leven van de kokkin uit de Périgord Hortènse Laborie is één van idealen ten aanzien van de producten vanuit haar streek. Maar in de keuken van het Elysée komt ze er al snel achter dat er meer dingen spelen dan het bereiden van maaltijden met eerlijke producten. Hortense vertrekt naar Antarctica, waar een Frans onderzoeksteam haar kookkunst geweldig waardeert en haar droom een eigen truffelveld op te zetten, gerealiseerd kan worden.

 

6 november 2013             Mme Cadière over “Chopin”

Vrijwel alles leek mee te werken om Frédéric Chopin een grootse en langdurige carrière in Parijs te bezorgen. Hij kon, als 20-jarige, na een tournee niet meer terug naar Polen, daar was inmiddels een opstand uitgebroken. Hij vestigde zich in Parijs (zijn vader was Fransman, zijn moeder Poolse) en vond meteen de juiste stimulerende vrienden, die hem verder hielpen. Uit de muziekwereld waren dit Mendelssohn, Berlioz en Liszt. Uit de literatuur ontmoette hij schrijvers als Heine en Balzac. Goed gekleed, als een dandy. was hij een veelgevraagd artiest in de salons. Negen jaar trok hij op met George Sand, ging hij van Parijs naar Nohant, maar zijn gezondheid nam steeds verder af. Een winter met haar op Mallorca hielp hem niet verder vooruit, hij overleed 39 jaar oud.

Madame Martine Cadière is een zeer bedreven conférencière, die met beeld en geluid een portret zal “schilderen” van deze veel te vroeg gestorven musicus.

 

9 december 2013             Dennis Mandon over Franse film met uitleg over het Argot

Denis Mandon, de ideale leraar.

Dat was lang geleden (Ça faisait un bail), met deze uitdrukkingen en zinnen die bijvoorbeeld niet in de juiste volgorde stonden, werden de enthousiaste bezoekers van de laatste Alliance Française avond aan het werk gezet. Denis Mandon heeft humor en is creatief. wat is er plezieriger dan onder leiding van zo’n leraar te werken aan de Franse taal? Alle komende uitdrukkingen werden uitgelegd, “il va se prendre une gamelle” slaat niet op eten, maar op een mislukking die voorspeld wordt. Na de pauze werd de film “ La nouvelle guerre des boutons” vertoond. Elke vreemde uitdrukking kwam nu heel vertrouwd over. Het “quasi”-kinderlijke verhaal van twee groepen dorpsjongens die met elkaar op de vuist gaan was een pijnlijke spiegel voor de ouderen in hetzelfde dorp, die elkaar steunden of verraden werden vanwege allerlei vroegere frustraties. De zwarte bladzijde (onder maréchal Pétin) uit de Franse geschiedenis, werd zo van een speelse kant belicht, maar niet minder serieus. Deze aanpak van regisseur Christophe Barratier maakte, ook dankzij het innemende en knappe spel van de kinderacteurs veel indruk. Een zeer geslaagde en boeiende Alliance Française avond onder leiding van Denis Mandon, die men heel graag weer terug ziet.

 

8 januari 2014             Mme van der Spek over “ 3 Limbourgeois à la Cour”

De verborgen schat van de gebroeders van Limburg

tres riches heuresNijmegen had in 2007 geweldig geluk toen de stad de miniaturen van de gebroeders van Limburg in museum de Valkhof tentoonstellen mocht. Sindsdien is dat niet meer gebeurd. De kostbare miniaturen uit de Middeleeuwen lopen te veel schade op door het licht en de grote publieke belangstelling, die het regelen van de juiste temperatuur erg moeilijk maakt. Dat was in de tijd van de opdrachtgever, de Duc de Berry (1340-1416) wel heel anders, de enigszins megalomane Hertog van Berry hield van het grote gebaar.

Niet één miniaturist nam hij in dienst, maar meteen drie. De gebroeders van Limburg reisden met hem mee naar al zijn kastelen (17) en buitenplaatsen. De prachtige getijdenboeken vergezelden hem overal en ook toen waren de omstandigheden niet ideaal voor het conserveren van deze uitzonderlijke miniatuurkunst. Madame Violette van der Spek-Chouzenoux bracht haar conférence voor de Alliance Française Meppel met groot enthousiasme. Met veel verve schilderde zij de taferelen tijdens de expositie van “Les belles heures” en “Les très riches heures” in Nijmegen. In groepjes van tien personen mocht men de fraaie bladzijden bekijken, gebruik makend van een loupe om alle details te bewonderen. Nu zijn deze kunstschatten voorlopig niet te zien. Rockefeller kocht één boek en daarbij een Frans kasteel dat hij steen voor steen liet overkomen naar de Verenigde Staten. Daarin, in een goede Franse omgeving, de Cloisters wordt het boek bewaard. Het andere boek is in Frankrijk, maar niet meer toegankelijk voor geïnteresseerden. Het kasteel Chantilly is te bezoeken, maar de miniaturen worden voorlopig niet meer aan het daglicht blootgesteld. De Alliance Française Meppel mocht even meegenieten via de prachtige beelden en het boeiende verhaal van Mme van der Spek-Chouzenoux, maar de Middeleeuwse afbeeldingen blijven voorlopig weer onzichtbaar.

 

10 februari 2014            Ben Coelman over “Les Ballets Russes”

Ballets-Russes-programmeSerge Diaghilev was onbetwist de Joop van den Ende in het Parijs van de jaren 1910—1930. Hij had een uitstekende neus voor het ontdekken van grote danstalenten zoals Vaslav Nijinski en Anna Pavlova en zo wist hij ook andere kunstenaars te inspireren die veel roem zouden gaan verwerven. Zijn dansers werden door Diaghilev ook gestimuleerd zelf choreografieën in elkaar te zetten, zoals weer Nijinski, Massine en Serge Lifav. Schilders als Picasso en Matisse maakten decorontwerpen en costuums. Marc Chagall en Natalja Gontsjarova maakten zowel decors als balletkleding. De dichter Jean Cocteau bedacht een verhaal bij de Parade, waar Picasso de decors voor ontwierp. Later in de jaren 1920 zette Diaghilev ook Coco Chanel in voor de costuumontwerpen. Van de componisten die voor Les Ballets Russes werkten was Igor Strawinski de belangrijkste, met zijn “l’Oiseau de Feu” en zijn “Sacre de Printemps”, die voor veel beroering zorgde in 1913. Maar ook Debussy, Ravel, Poulenc en Satie werden betrokken bij Les Ballets Russes.

Ben Coelman, bureaudramaturg en hoofd afdeling educatie van de Nationale Reisopera, geeft veel cursussen op het gebied van muziektheater en muziekgeschiedenis. Hij zal ons de wondere wereld van Les Ballets Russes binnenvoeren en vooral de muzikale rol van Igor Strawinski gaan toelichten. De Alliance Française Meppel ziet met veel plezier naar hem uit., hij is ook een bekend docent van de Hovo Overijssel, waar hij een trouwe aanhang heeft. Hij zal zijn lezing houden in het Nederlands.

 

12 maart 2014            Verrassingsavond met glaasje wijn